Expositie Stilte in de Notre Dame des Arts, de Refter in Ubbergen
De pandemie overkwam ons. De lock downs riepen op tot concentratie en verstilling. Virusachtige vormen bevolkten onze dromen. Dood, hoop, verandering; geen thema bleef ons bespaard.
Stilte is wat ons omringde.
De expositie is een expositie vol vragen over de tijd waarin we leven hoe wij ons daar toe verhouden”
20, 21 & 27, 28 november
13.00 – 17.00 uur
foto’s Dick Doorduin
Geen toekomst zonder verleden, achterom kijken om verder te kunnen.
Marleen Remy, Nijmegen 1959
Awkward Silence I en II
foto op canvas bestikt met garen
formaat: 100×75 en 80×60
Ik wil met mijn werk de beklemmende stilte uitdrukken. De afwezigheid van sporen en de zwijgende muren die stille getuigen zijn geweest. Een onbekende verlaten locatie. Het beeld vervaagt en de sporen worden gewist door de bedrading woekert als een spinnenweb over het verleden: bestikt en verstikt.
Verken de stilte
Nina Zuurveen, Nijmegen, 1989
Kamaria I
Kamaria II
blauwe inkt en spuitverf op bamboepapier
90 x 125 cm
Ken je het gevoel wanneer je duikt of snorkelt onder water? De geluiden van de wereld boven water zijn gedempt, je voelt de druk tegen je oren en je bent je extra bewust van je ademhaling. Tegelijkertijd verken je een omgeving waarin je je als mens niet vaak bevindt.
Vrijheid, ontspanning, (zelf)reflectie en 100% op je omgeving gericht zijn. Maar ook angst, ongemak, een beklemmend gevoel en eenzaamheid.
Alle sensaties en gevoelens komen in een nieuwe dimensie samen.
Verlangzaam je verlangen
Rineke Bootsma, Leeuwarden 1971
Verlangen
druk op papier:123 cm x 230 cm
acryl op doek: drieluik 90 x 270 cm
Ik heb een intrinsieke behoefte aan hectiek en ervaringen om tot iets nieuws te komen en daarbij altijd het verlangen naar een moment van stilte om de ervaringen te kunnen omzetten naar iets nieuws, zonder dat dit vraaggestuurd is.
Het kan voor mij niet zonder elkaar. Covid heeft een disbalans veroorzaakt; veel te weinig ervaringen en heel veel stilte en rust.
Ik dacht dat ik stil zou vallen; tot helemaal niks nieuws kon komen maar dat was niet zo. Ik heb in deze periode misschien wel de beste concepten kunnen uitwerken.
De Ander
Lieneke van Nuil, Eindhoven 1990
De Ander
aquarel, inkt, potlood, pastel en acryl op papier
4x :
102,5 x 230 cm/112 x 230 cm/ 97,5 x 230 cm/150 x 230 cm
In de ontmoeting met de ander is een moment van stilte onvermijdelijk.
Onbegrip en ongemak in de dans rondom de ander werden nog nooit zo letterlijk en breed gedragen in onze samenleving als tijdens het begin van de pandemie in de eerste maanden van 2020. Dat ontmoeting voor sommige mensen altijd stilte, onbegrip en ongemak is
Het stilzetten van mijn gedachten
Andrea Hofsteede, Eindhoven 1964
Het tijdelijk en het eeuwige
encaustiek (bijenwas en pigmenten) op hout, doek en aluminium
12 werken van 40 x 30 cm
Stilte betekent voor mij het stilzetten van mijn gedachten. Contemplatie is een woord wat bij mij opkomt. Het volledig opgaan in het handelen zodat er niets is wat mij hiervan afleidt. Het helemaal in het hier en nu zijn zonder besef van toekomst of verleden, dat is voor mij heel ontspannend.
Stilte is voor mij geen letterlijke stilte maar vrij zijn van afleidende gedachten en kunnen focussen op een idee.
Elk portret gaat over ‘ik en de ander’
Els Koelewijn, Eindhoven 1957
Incubatie
Incubatie J1-1962
Incubatie J2-1991
Incubatie J3-1990
Incubatie J4-2021
Incubatie E1-1966
Incubatie E2-1989
olieverf op canvas
6 werken van 160 x 64 cm
De incubatieperiode of incubatietijd van een ziekte is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte. Voor mij de tijd die verstrijkt tussen de eerste keer dat je als kleuter klei in je handen hebt en 60 jaar later portretten schildert die iets vertellen over die periode. Het is ook de tijd die nodig was om zichtbaar te durven maken waar het echt om gaat.
Verborgen verhaal
Geertje Wezelman, Sint Maartensvlotbrug 1976
Verborgen verhaal
installatie, keramische vormen, projectie en stopmotion, fotografie en beeldbewerking
In mijn werk wil ik de stilte, het wegstoppen van de geschiedenis van mijn familie onthullen. Stapje voor stapje kom je bij kern van mijn geschiedenis. Het is duidelijk waar de stilte vandaan komt. Het verdwijnen en weer verschijnen van de Davidster staat voor de vernietiging en overleven. In eerste instantie lijkt het alsof de digitale Davidster is opgebouwd uit gevlekte streepjes, als je goed kijkt zie je dat dit niet het geval is.
Stenen zijn een gebaar van de verstilling, het denken aan…
"Is het stil? Of is er meer…"
Amanda Poortvliet, Aalsmeer 1965
textielverf (natuurlijke pigmenten) op kaasdoek.
100 x 300 cm
290 x 300 cm
Vrije Val
olieverf op paneel, doorsnede 60 cm
Stilte is er als jij je erop focust. Het kan stil zijn met geluid. Stilte kan ook overweldigend zijn en pijnlijk. En onontbeerlijk voor groei, herstel en verwerking. Deze positieve kant is de eerste waarmee ik de kijker confronteer. Tegelijkertijd is het er alleen als je erop focust, transparant, ongrijpbaar.
Laat je omsluiten door stilte.
Stilte voor de storm.
Stilte bij verlies.
Stilte is het verbindende moment van kwetsbaarheid en kracht
Hester van Gorkum, Utrecht 1968
Liggend
acryl op doek/80 x 60 cm
Vrije Val
acryl op doek/80 x 60 cm
Dansend
acryl op doek/80 x 60 cm
Avondrood
acryl op doek/80 x 60 cm
Het leven beweegt zich golvend tussen kwetsbaarheid en kracht. In die golvende beweging zitten momenten van stilte: het moment dat je even helemaal opgaat in je omgeving, het moment dat je samenvalt met het geheel, je niet meer afgescheiden bent, het moment dat je in de val eigenlijk heel even niet valt maar ‘zweeft’, niet danst of ligt maar ‘bent’. Ik heb die beleving van dat ene moment waarin kwetsbaarheid overgaat in kracht (of andersom) geprobeerd te vangen in mijn schilderijen.
De verandering van chaos, in stilte én aanwezigheid
Leontine Tielrooy, Wormer 21-08-1969,
Stilte achter alle dingen
6 foto’s en transparancy film
formaat:30 x 42 cm
Ik probeer om verschillende beelden vast te leggen en hier door een wereld te creëren waarin alles in elkaar overgaat, elkaar doordringt en invloed heeft op elkaar, om zo achter deze wereld de stilte te kunnen ervaren. Het is een onderzoek in mijzelf wat ‘stilte’ betekent.