Ondergronds
de oude Kaashal in Kolderveen
Acht makers van kunst hebben zich het afgelopen seizoen gebogen over het thema Mysterie.
Grote en kleine mysteries, oplosbare en onoplosbare mysteries.
Elke maand kwamen zij bij elkaar om nieuwe dingen uit te proberen, te sparren, te kijken en vooral van elkaar te leren.
Wat zij maakten was aanvankelijk nog niet bestemd voor de buitenwereld, maar gaandeweg groeide het werk en de zin het geheel naar het licht te brengen.
Zo ontstond de expositie ‘Ondergronds’ in de kelders van de voormalige Kaasfabriek in Kolderveen.
Je bent van harte uitgenodigd een kijkje te komen nemen op één van de expositiedagen of voor een meet & greet op zondagmiddag 25 juni van 15.00 – 17.00 uur
24 en 25 juni
van 11.00 – 17.00 uur
KAASHAL KOLDERVEEN.
Kolderveen 28 a /7948NI/ Nijeveen
(parkeren bij de huisartsenpraktijk Kolderveen 7,7948 NG Nijeveen)
foto’s Dick Doorduin
Als ik droom heb ik altijd uitzicht
Ans Bakker, Zwartsluis 1963
www.ansbakker.nl
Dit is vervoering
installatie; tafel, licht, aardappelen, papier en glas
Ik houd van landschappen. Kleine mensen in grote landschappen. Het formaat is belangrijk. Ik zie een klein mens in een onmetelijke ruimte. De afstand die het aflegt om dichterbij te komen is bepalend. Waarheen dan ook.
Ervaringen hebben twee kanten, donker en licht. Dezelfde ervaring is donker of licht afhankelijk van het licht en wordt van verschillende kanten belicht.
Vergetelheid, flarden en een labyrint worden zichtbaar.
Vervoering siddert overal
Alles van waarde is weerloos wordt van aanraakbaarheid rijk en aan alles gelijk
Lucebert
Marry Bouma, Epe, 1962
www.marrybouma.nl
We All Are Stories
Serie, diverse formaten, gemengde techniek
Ik wil betekenis geven aan datgene wat onbelangrijk of ongezien bleef. Een stem geven aan wat nooit een stem heeft gehad of niet gehoord werd.
De mens is een verhalen vertellend wezen. Dus heb ik gebruikte en afgedankte materialen een hoofdrol gegeven. De voorwerpen vertellen allemaal iets over ons leven als mens. Door te fragmenteren en opnieuw samenstellen, krijgt het onder mijn handen een nieuwe betekenis.
Ik breng verschillende materialen met elk een eigen geschiedenis samen.
Elk werk vertelt daardoor iets over mijn blik, en mijn verhalen. Ik hoop dat je er een eigen verhaal in ontdekt.
Wanneer ik zoiets zie, verlaat me altijd de zekerheid, dat wat belangrijk is, belangrijker is dan wat onbelangrijk is
Wyslawa Szymborska
Hanneke Breman-Ohler, Den Haag 1972
hanneke_breman@hotmail.com
Zonder Titel
acryl, potlood en pastel op papier
0.73 x 0.96 m.
Hoe blijf je in het alledaagse leven in contact met je ziel?
Mijn werk is gebaseerd op momenten waarin ik me bewust ben hoe magisch het leven is, hoe mooi wij (en de hele natuur) in elkaar zitten. Wijzelf en de wereld om ons heen zijn het sprookje, het wonder. Als je die verbondenheid gaat voelen maak je waarschijnlijk vanzelf andere keuzes. Word je in het dagelijks leven misschien meer bewust van de kleine momenten van echt contact en schoonheid.
The true mystery of the world is the visible, not the invisible
Oscar Wilde
Ineke Heijstee, Haarlem 1958
inekeheijstee@outlook.com
Vluchtmoment
installatie
stof katoen en draden katoen
Thuiskomst
Stof katoen en Lunaria zaaddozen
1.00 x 1.00 cm
Deze kelderruimte vroeg om deze vormgeving. Ik wil op deze plek iets laten zien om naar te kijken. Een momentopname, geïnspireerd op de altijd in beweging zijnde natuur. Vorm, materiaal en kelderruimte vertellen samen hun eigen verhaal.
Een afdaling ondergronds, waar we eventjes neerstrijken.
Het thema van deze expositie ligt in het begrip ‘mysterie’. Het verbindt voor mij alle opdrachten van het Blikopener traject met elkaar. Vogels, met name meeuwen en aalscholvers in de omgeving van water, en in dit werk duiven, waren daarbij van belang.
Zij symboliseren voor mij het vluchtige en het ongrijpbare.
Het is een zoektocht in de zichtbare werkelijkheid
naar de noodzaak van loslaten.
Alles mag weg. Plastic. Kleding. Vriendschappen. Familiebanden. Etenswaren. Liefdesrelaties..
Hanneke Jansen-Hultink, Wanneperveen 1982
info@h-design.nl
Red mij
hout en kledingstukken
installatie, 2.60 m x 7 m
Zou het kunnen zijn dat wij ons niet meer binden aan onze schijnbaar dode objecten en we daardoor verleren om verbinding aan te gaan met schijnbaar levende objecten?
Tijdens mijn brainstorm rondom mysteries kwam ik op verschillende subthema’s. Kernwoorden die mij raakten hierin waren: raadsels, communicatie, verloren voorwerpen.
Vooral het thema “communicatie tussen mensen” in relatie tot een sterk materialisme binnen de samenleving bracht me op het idee om iets te doen met voorwerpen die hun eigenaar kwijt zijn.
Ik las dat in Japan niet alleen mensen een ziel hebben, maar ook materie een ziel heeft, dit heet Tsukumogami. Dit is dan weer prachtig te koppelen aan voorwerpen die hun eigenaar kwijt zijn, bijvoorbeeld de eenzame handschoenen die in het straatbeeld liggen en die ik graag als inspiratie gebruik voor mijn werk.
Je woont niet in je winst, maar in je erfenis
naar een gedicht van Elfie Tromp
Marieke Smink, Roden, 1976
www.mariekesmink.nl
Verbloemd
tweeluik
inkt, rode bister, conté krijt, acrylverf op papier
2.45 x 2.28 m.
2.45 x 2.60 m.
Mijn tekeningen zijn zelfportretten, ze zijn ontstaan vanuit een schets zonder vooropgezet plan. Door delen over te schilderen, lijnen toe te voegen en weer weg te halen, nieuwe lijnen te tekenen, papier toe te voegen en verder te tekenen; wordt het steeds duidelijker waar het voor mij om gaat en wat ík te vertellen heb.
Tijdens het maakproces heb ik heel intuïtief gewerkt en mijn emoties laten spreken.
Dit werk vertelt over het mysterie van de hersenen, het brein; de kamers in mijn hoofd; het doolhof waar je soms in verdwaalt; het begrijpen van mijn eigen brein en dat van dierbaren.
De opoffering, de pijn, het verdriet, de onmacht; maar ook de liefde die dit met zich meebrengt.
Daar gaat Verbloemd over.
Bewaren voor de eeuwigheid
Riny Smits, Sneek, 1959
rinysmits@outlook.com
VIVAT
installatie
druivenranken, gesso
0.50 x 2.50 m.
In de benauwde ruimte van de ondergrondse Kaashal moet mijn werk zich een weg banen naar buiten. Van donker naar licht, van benauwdheid naar lucht, van dood naar leven.
Eén van de grootste mysteries van het leven is de dood. We krijgen er allemaal mee te maken, het is een onvermijdelijk gegeven. In de natuur kom ik groeisels in verval tegen die ik graag wil bewaren voor de eeuwigheid. Die ik opnieuw tot leven wek om het zinloze van dit bestaan een halt toe te roepen.
Wat overbleef waren echo’s die een indruk achterlieten
Anja Stuurman, Den Haag – 1970
www.anjastuurman.com
Verscheuringen
drieluik
grafiet, houtskool en lijm op papier
0.74 x 1.50 m.
Verscheuringen gaat over het proces van omkering, de transformatie in mijn leven.
Door mijn levensverhaal te ontrafelen en toe te eigenen, durfde ik het weer los te laten en mijn eigen leven vorm te geven. Er is veiligheid nodig geweest om los te komen van het verhaal ontstaan door mijn geschiedenis. De littekens zaten met diepe groeven onder mijn huid en bepaalden daardoor mijn keuzes. Ik heb het verhaal los kunnen laten en de kracht verzameld om vervolgens mijn verhaal te herschrijven.
Dit proces heeft mij speelruimte gegeven om te experimenteren met bekend materiaal door er anders mee te werken: het scheuren van papier en dit reconstrueren tot een nieuwe huid met gelaagdheden die symbool staan voor het herscheppen van mijn fundament.